Wieczór Biznesowy Aktualne wyzwania prawne dla Przedsiębiorców
- Szczegóły

którym mogą skutecznie zadbać o bezpieczeństwo prawno-finansowe prowadzonego przez siebie
przedsiębiorstwa oraz swoich bliskich.
Dyrektor resortu finansów mydli oczy firmom
- Szczegóły
Wysoko postawiony dyrektor w Ministerstwie Finansów wbrew ławie ekspertów ogłosił, że nowy podatek „uszczęśliwi” spółki komandytowe.

Biznes bardzo się boi
Należy podkreślić, że twierdzenia Aleksandra Łożykowskiego stoją w dramatycznej sprzeczności z kilkudziesięcioma opiniami ekspertów podatkowych i największych organizacji przedsiębiorców, które pojawiły się od opublikowania projektu przez MF w połowie września. Praktycznie we wszystkich opiniach były ostrzeżenia, że nałożenie podatku dochodowego oznaczać będzie podwójne opodatkowanie spółek komandytowych, co te spółki zabije (obecnie nie płacą podatku, który ponoszą tylko wspólnicy). O ustosunkowanie się do aktualnych wypowiedzi dyrektora MF poprosiliśmy znanych doradców podatkowych.
— Jestem niezwykle zaskoczony konkluzjami prezentowanymi przez przedstawiciela MF. Opinie wielu ekspertów i organizacji skupiających przedsiębiorców są dokładnie odwrotne. Wszyscy poza MF są zgodni, że te zmiany nie dotkną podmiotów zagranicznych, bo spółka komandytowa nie służy do optymalizacji podatkowych i wyprowadzania dochodów za granicę, a grupą, która najdotkliwiej odczuje zmiany, będą polscy przedsiębiorcy prowadzący własne małe i średnie przedsiębiorstwa — mówi Grzegorz Szysz, doradca podatkowy, partner w Grant Thornton.
Zapewnia, że taka obawa przebija z rozmów i konsultacji proponowanych zmian z setkami przedsiębiorców.
— Żaden z nich nie stwierdził, że te zmiany będą dla niego korzystne. Owszem, jednych dotkną mocniej, innych lżej, lecz wszyscy zgodnie uważają, że dojdzie do wzrostu ich opodatkowania — twierdzi Grzegorz Szysz.
Dyskryminacja… Polaków
Tak samo jak ekspert z Grant Thorntona wypowiada się Andrzej Puncewicz, doradca podatkowy, partner zarządzający Crido.
— Na płaszczyźnie merytorycznej nie sposób zgodzić się z opinią dyrektora Aleksandra Łożykowskiego, jakoby proponowane zmiany miały przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności spółek komandytowych. Ten pogląd nijak się nie broni. Gdy było tak, jak mówi dyrektor z MF, to polscy przedsiębiorcy działający w formie spółek komandytowych nie kierowaliby do premiera Mateusza Morawieckiego dramatycznychapeli o wycofanie się z zaproponowanych zmian. Czynią to, ponieważ wiedzą, że opodatkowanie CIT-em pogorszy ich zdolność konkurowania z zagranicznym biznesem, który w Polsce jest opodatkowany jednokrotnie według stawki 19 proc. Polscy przedsiębiorcy musieliby zapłacić w porównywalnej sytuacji podatek nawet 34 proc. — ocenia Andrzej Puncewicz.
Pozyskaliśmy też wypowiedź byłego pracownika MF.
— Należy podkreślić, że projekt przepisów o opodatkowaniu spółek komandytowych, tak mocno skrytykowany przez poważnych ekspertów podatkowych i organizacje przedsiębiorców, powstał w departamencie, którym kieruje pan dyrektor Łożykowski. Jego bardzo kontrowersyjne twierdzenia traktuję jako rozpaczliwą obronę własnego „dzieła”— mówi urzędnik proszący o anonimowość.
73 tys. Tylu polskim przedsiębiorcom istotnie wzrośnie opodatkowanie wskutek nałożenia CIT na spółki komandytowe — szacują Crido, ZPP i InfoCredit...
1 proc. ...a tylko tyle spółek komandytowych ma zagranicznych wspólników, co podważa tezę o ryzyku transferów zysków za granicę.
Rewolucja w ZUS? Zakład zdejmie z przedsiębiorców obowiązki związane z opłacaniem składek
- Szczegóły
ZUS w komunikacie przesłanym PAP poinformował, że weźmie na siebie pełną odpowiedzialność związaną z rozliczaniem. Takie wnioski płyną z przyjętego przez zarząd ZUS planu dotyczącego kluczowych projektów w procesie transformacji systemu zabezpieczenia społecznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na najbliższe trzy lata.
Jak podkreślono, sposób funkcjonowania Zakładu oraz całego systemu zabezpieczenia społecznego ulegnie przez ten czas głębokiemu przeobrażeniu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych planuje zdjąć z przedsiębiorców i pracodawców obowiązki związane z opłacaniem i rozliczaniem składek.
"Chcemy zredukować biurokrację i ułatwić prowadzenie biznesu. Po wprowadzeniu reformy, rozliczenia z ZUS będą zabierały minimum czasu i nie będą wymagały zaawansowanej wiedzy" – wyjaśniła prof. Uścińska.
"Dzięki temu zapobiegniemy błędom m.in. w kwestii ustalania podstawy wymiaru składek. Przedsiębiorcy będą mieli pewność co do swoich rozliczeń. Ponadto wprowadzenie reformy pozytywnie wpłynie na jakość danych zgromadzonych na kontach płatników i ubezpieczonych w ZUS. Pozwoli to szybciej przyznawać zasiłki, emerytury i renty z uwagi na mniejszą liczbę postępowań wyjaśniających" – podkreśliła szefowa ZUS.
"Będzie to maksymalnie uproszczone. Chcemy, aby wyglądało to podobnie jak w przypadku zeznania podatkowego" – wyjaśniła.
Przyznała jednocześnie, że zmiany te będą dużym wyzwaniem dla ZUS. "Jestem jednak pewna, że poradzimy sobie z tym zadaniem. Mamy już doświadczenie w dużych projektach. Wcześniej wprowadziliśmy między innymi elektroniczne zwolnienia lekarskie, e-składkę, e-akta. Mamy również za sobą doświadczenie Tarczy antykryzysowej i Polskiego Bonu Turystycznego. To wszystko będzie procentować na przyszłość" – zapewniła prezes ZUS.(PAP)
Pożyczki Płynnościowe ze środków Pomorskiego Funduszu Rozwoju 2020+ dla pomorskich przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii COVID-19
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
W dniu 9 czerwca br. Bank Gospodarstwa Krajowego podpisał dwie umowy z Pomorskim Funduszem Pożyczkowym sp. z o. o., na mocy których firmy w regionie otrzymają dodatkowe wsparcie w niwelowaniu skutków kryzysu wywołanego epidemią COVID-19. Umowa z Towarzystwem Inwestycji Społeczno-Ekonomicznych SA została parafowana 2 czerwca.
Łącznie do pomorskich mikro-małych i średnich przedsiębiorstw trafi 51, 5 mln złotych.
Pula ta została wygospodarowana zgodnie z decyzją Zarządu Województwa ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Działanie to jest jednym z nadzwyczajnych środków podejmowanych przez władze regionu na rzecz przeciwdziałania skutkom COVID-19.
Produkt Pożyczka Płynnościowa ma zasilić przedsiębiorstwa zwrotnym wsparciem w wysokości do 150 tys. zł. Pożyczki będą nieoprocentowane lub oprocentowane preferencyjnie i udzielane na 5 lat. W czasie spłaty możliwe jest kilkukrotne skorzystanie z tzw. wakacji kredytowych, tj. zawieszenia obowiązku spłat raty kapitałowej albo raty kapitałowo-odsetkowej.
Środki z pożyczki mogą zostać przeznaczone na wydatki związane z utrzymaniem bieżącej działalności firm i zapewnienia im płynności finansowej. Finansowanie może więc objąć koszty wynagrodzeń pracowników, spłatę zobowiązań handlowych i finansowych, pokrycie kosztów użytkowania infrastruktury, zakup towarów lub półproduktów.
Oferowany przez pośredników produkt uzupełnia paletę instrumentów finansowych dostępnych na Pomorzu dzięki środkom Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
Kontakt do Pośredników Finansowych, ich zakres działania i warunki wsparcia na stronie:
Komunikat o Pracowniczych Planach Kapitałowych /PPK/
- Szczegóły
W ślad za komunikatem o PPK przesłanym Państwu w dniu 21.10. 2019 r. przypominamy:
1. Firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników wg stan zatrudnienia na dzień 31.12.2019 r. mają obowiązek wdrożenia PPK od dnia 1-go lipca 2020.
2. Procedura uruchomienia i wdrożenia PPK jest następująca:
- krok 1 – wybór instytucji finansowej z którą będzie podpisana umowa o zarzadzanie PPK. Wyboru należy dokonać w porozumieniu ze związkową organizacją zakładową lub reprezentacją pracowników;
- krok 2 – przed zawarciem umowy na prowadzenie PPK pracodawca informuje pracowników o warunkach uczestnictwa w PPK oraz obowiązkach i uprawnienia pracodawcy i pracownika.
Pracownik obowiązany jest do złożenia oświadczenia o przystąpieniu do PPK lub rezygnacji z przystąpienia do PPK;
- krok 2 – podpisane z wybraną instytucją finansową umowy o zarządzaniu;
- krok 3 podpisanie z tą samą instytucją umowy o prowadzeniu PPK;
- krok 4 naliczenia i wypłaty:
a/wpłat do PPK dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK;
b/pracodawca oblicza i pobiera wpłaty finansowane przez Pracodawcę i Pracownika. Obliczanie i pobór wpłat odbywa się w terminie wypłaty wynagrodzenia;
c/wpłat pobranych kwot dokonuje się na konto PPK w terminie do dnia 15-go miesiąca następującego po miesiąca w którym wpłaty zostały obliczone i pobrane;
Uwaga!
Ponieważ co miesiąc kwoty wpłat od poszczególnych pracowników mogą się zmieniać, mogą się też zmieniać dane identyfikacyjne pracowników lub też sami pracownicy mogą zmieniać warunki korzystania z PPK pracodawcy obowiązani są zgłaszać zmiany do instytucji prowadzącej rachunek PPK.
O terminach wprowadzania PPK dla firm o innej, niż w powyższym komunikacie, liczbie zatrudnionych będziemy informować na bieżąco.
Kredyt na innowacje technologiczne
- Szczegóły
Krajowa Izba Gospodarcza w ramach kampanii #SolidarnizBiznesem organizuje szereg webinarów kierowanych do małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, najnowsze z nich dotyczy kredytów na innowacje technologiczne w ramach Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020. Zapraszamy firmy zrzeszone w Izbach w województwie pomorskim do wzięcia udziału w bezpłatnym webinarze poświęconym tematowi pozyskania nawet do 70% dotacji w ramach POIR 2014-2020. Działanie 3.2: Wsparcie wdrożeń wyników prac B+R, Poddziałanie 3.2.2: Kredyt na innowacje technologiczne.
Szkolenie odbędzie się ONLINE w terminie
10-go czerwca w godz. 10.00-11.30.
Udział jest bezpłatny
Uniknij typowych błędów i zmaksymalizuj swoje szanse na uzyskanie dofinansowania.
- jak poprawnie przygotować wniosek od strony merytorycznej i formalnej,
- na jakie wymagania należy zwrócić szczególną uwagę,
- jakie są kluczowe kryteria oceny i co należy wiedzieć.
Do rozdysponowania jest aż 350 mln zł. Dotację można przeznaczyć na takie działania, jak m.in. zakup nieruchomości, zakup lub wytworzenie nowych i używanych środków trwałych, zakup robót i materiałów budowlanych, zakup wartości niematerialnych i prawnych. Dodatkowe możliwości to: pokrycie wydatków ponoszonych np. na ekspertyzy czy kosztów związanych z uzyskaniem i obroną patentów.
Zapisy przyjmuje do 09.06. do godziny 12:00:
Katarzyna Chmielewska
Biuro Komunikacji
tel. 22 630 97 62
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Webinar jest realizowany w ramach kampanii #SolidarnizBiznesem Krajowej Izby Gospodarczej we współpracy z jednym z partnerów kampanii – firmą Stratego.
Centrum testowe Covid-19
- Szczegóły
Od 9 maja działa przy kampusie Akademii Pomorskiej w Słupsku przy
ul. Westerplatte 64 działa Centrum testowe COVID-19 Drive Thru.
Gorąco zachęcamy do korzystania z darmowych badań w kierunku na
obecność koronawirusa, szczególnie osoby pracujące w dużych
firmach w regionie. Wystarczy zadzwonić na numer
infolinii- (tel. 58 727 05 05) i po zarejestrowaniu się dojechać
własnym samochodem do Centrum.
Handel Biedronka zaprasza do współpracy małych i regionalnych producentów
- Szczegóły
Biedronka w trudnych czasach wyciąga pomocną dłoń do małych polskich firm w ramach akcji „Czas na wspieranie małych producentów”. Za pośrednictwem ponad 3000 sklepów sieci Biedronka ich produkty mogą teraz dotrzeć do milionów nowych klientów.
Strona 5 z 22